Selasa, 15 Mei 2012

Google play.Lambakkan Antivirus tiruan yang membahayakan


Anda mungkin fikir anda terselamat dari penjenayah-penjenayah siber dengan memuat turun program-program antivirus bagi smart phone anda.Tetapi sebenarnya dan realitinya penjenayah-penjenayah siber ini tadi lebih bijak ataupun selangkah dihadapan anda. 

Ini kerana daripada mereka (penjenayah siber) mengejar anda adalah lebih baik dan lebih efektif untuk mereka membiarkan anda sendiri mencari mereka dengan cara menyembunyikan virus mereka kedalam aplikasi yang kononnya antivirus ini tadi. 
 
Penyelidik dari firma Aegislab membuat penemuan baru-baru ini dimana mereka mendapati beberapa antivirus palsu ataupun dijangkiti dilihat begitu banyak di pasaran Google's play.

Developer thasnimola [has issued] 15+ Apps (including fake AV and fake free SMS) in Google Play again! The developer uses webkit-Appsgeyser to generate fake apps automatically.
-- Aegislab
Secara keseluruhanya perkara ini amat-amat penting bile melibatkan aktivi muat turun aplikasi antivirus.Hanya muat turun aplikasi dari pengeluar-pengeluar yang hanya dikenali dan dipercayai sahaja hindarkan memuat turun aplikasi dari pihak kedua.





0 comments:

Catat Ulasan

 

Santai Online Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template