Khamis, 20 Januari 2011

Dinar Dan Dirham

Assalamualaikum...

Pernah tak korang dengar apa-apa perkara mengenai satu jenis emas yang di panggil Dinar. Aku percaya korang para blogger mesti pernah terjumpa blog yang menceritakan atau pun ada juga yang menjual Dinar nih.Dalam dunia ni ada bermacam-macam bentuk emas ada yang berbentuk jongkong emas, emas mentah dan berbagai lagi dan dinar ini sendiri emas yang berbentuk syiling dalam kata lainya syiling emas.

Kalau yang tak biasa dengar pasal dinar ni mungkin biasa dengar orang menyebut dirham yang macam dalam filem P.Ramlie... 1 dirham.. 2 dirham.. Yup dinar dan dirham adalah satu jenis matawang yang diguna pakai satu ketika dahulu pada zaman nabi kita.. kalau dirham dihasilkan dari perak dan dinar pulak dari emas(dalam citer P.Ramlie panggil wang emas).

Tapi sekarang ni dinar dan dirham tidak lagi digunakan sebagai matawang dimana-mana negara termasuk la di negara Arab sekalipun.Dinar dan dirham ketika ini lebih dijadikan barangan koleksi oleh individu-individu yang memahami kelebihan dinar dan dirham ini.Kenapa aku cakap mempunyai kelebihan?
Sememangnya dinar dan dirham mempunyai kelebihanya yang tersendiri.. tapi sekarang aku tak nak sentuh dulu bab tu kalau korang nak tau jugak try la tanya pakcik google apa kelebihan dinar nih, nanti satu hari nanti aku akan cuba buat satu entry mengenai kelebihan dinar..

Apa yang aku nak sampaikan cuma kesedaran korang pasal dinar dan dirham ni.Lebih cepat korang sedar mengenai dinar dan dirham lebih bagus aku rasa sebab Nabi Muhammad S.A.W sendiri pernah berkata akan tiba satu hari nanti tiada yang lebih bernilai dari emas dan perak.. macam tu la lebih kurang ayatnya.Maksudnya kat sini nabi kita dah sound kite awal-awal yang satu hari nanti wang kertas dalam dunia ni tidak akan bernilai langsung melainkan perkara-perkara yang disebut dan emas adalah salah satu darinya.

Jadi ada logiknya kiter mula menyimpan emas ni.. tak kesah la dalam betuk jongkong atau dinar ni ikut kemampuan.


(Salah satu gambar dinar.Dinar ni nama Dinar Restu)

6 comments:

info yang baik. jom kumpul emas banyak2.
emas mahal gila ooo zaman skrg ni. akan dtg akan bertambah mahal.

dah betul tu seimura..
salah satu kelebihan emas makin lama makin mahal, tak mcm duit kertas.. nilai RM10 sekarang takkan sama nilainyer dalam tahun-tahun akan datang..

memang betol pun.....
emas mahal giler sekarang ni....

eita cakap sekarang mahal.. besok tetap mahal.. tahun depan pun tetap jugak mahal.. ntah bile nak murah ntah le.. hehehhehe..

hehe...=_= nice entry..memang betul info nie..duit kertas skrg? hanya disandarkan kepada satu nilai kosong ( walau pun pada asalnya disandarkan pada emas) percayalah..suatu hari nanti..duit elektronik pula akan menggantikan duit kertas..hingga generasi baru xkn kenal apa itu duit kertas atau syiling lagi =_=.duit elektronik? kad kredit, pay pal dan sebgainya..bijak sekali diorang eksploitasikan sume nie..kembung diluar..kosong di dalam..maaf komen panjang..tapi entry ni sgt menrik =_=..

HANYA ORANG GILA YANG BERFACEBOOK???

mmg mahal!! nak beli kat membe, tapi mahal jugak!!
hohoho

Catat Ulasan

 

Santai Online Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template